עבור לתוכן
  • צור חשבון
  • ניווט למתחילים - חלק א' - ניווט ללא טלסקופ - קבוצות הכוכבים הראשיות


    אז מאיפה מתחילים? איך מוצאים בשמיים את הדברים המעניינים לצפות בהם?


    אל דאגה, שימו רגע את הטלסקופ בצד, הרכיבו משקפיים (מי שצריך), קחו משקפת קטנה (למי שיש), והביטו רגע אל השמיים.

    קבוצות הכוכבים הבהירים ביותר בשמיים שנמצאים אחד ליד השני קיבלו במהלך השנים שמות שונים. קבוצות אלו יהיו תמיד נקודת המוצא לניווט. לא מדובר בקבוצות כוכבים ידועות מגלגל המזלות כמו סרטן, או תאומים, אלא לרוב באסטריזם (Asterism) - קבוצה של כוכבים היוצרים צורה בולטת בשמיים. לעיתים כל חברי האסטריזם שייכים לקבוצה ידועה, ולפעמים הם מכמה קבוצות.

    נציין כאן את הקבוצות הראשיות המהוות בסיס לניווט. חפשו תחילה את קבוצות הכוכבים הללו ב-Sky safari, ואם הן אכן נמצאות בשמיים, נסו לאתר אותן. מומלץ לעשות זאת בתחילה דוקא בבורטל גבוה (בעיר), הכוכבים המרכיבים את הקבוצות הללו ניתנים להבחנה כמעט בכל מקום. לפעמים נסיון לזהות את קבוצות הכוכבים בבורטל נמוך קשה יותר בגלל כל הכוכבים הנוספים שאפשר לראות בשמיים. אחרי שתהיו מיומנים בזיהוי הקבוצות הללו, נסו גם לזהות אותן בבורטלים נמוכים יותר (במדבר / רמת הגולן). דוגמא בהמשך.

    1. קסיופאה - Cassiopeia - קבוצה גדולה בצורה של האות האנגלית W. גודל ה-W, מקצה לקצה הוא כמעט 15 מעלות, מהאצבע עד לזרת כשהיד פשוטה. באזור שלנו (ישראל) כמעט תמיד נמצאת מעל האופק, באזור הצפון. לכן היא מהווה בסיס מצויין לתחילת הניווט. ניתן להשתמש בקווים השונים של ה-W, בשביל לקבל הכוונה לעבר אובייקטים שונים. קסיופיאה משמשת הרבה פעמים על מנת למצוא את כוכב הצפון (כל מי שהתנסה בניווט לילי בצבא למד את זה).

    image.png.5818be997cac38e46333fdd89d12ed65.png 

    2. העגלה הגדולה - Big Dipper - קבוצה בולטת שאכן מזכירה צורה של עגלה, המורכבת מ-7 כוכבים. מקצה לקצה גודל הקבוצה הוא 25 מעלות (מהאגודל עד לזרת ביד פשוטה). העגלה הגדולה היא חלק מקבוצה הדובה הגדולה (לפעמים מתבלבלים בשם וקוראים לה ככה) - Ursa Major. כמו קסיופאה, גם קבוצה זו נמצאת רוב הזמן מעל האופק באזור הצפון, ומשמשת גם היא לאיתור כוכב הצפון.

    image.png.7859b9ad033fbe5ab1c64a470fe8cc0f.png

     

    3. משולש הקיץ - Summer Triangle - שלושה כוכבים מאד בהירים (ולכן קלים מאד לאיתור), היוצרים משולש ישר זווית ענקי (אורך היתר בין אלטייר לדנב הוא 38 מעלות). נקרא משולש הקיץ כי ניתן להבחין בו בחודשי הקיץ. שלושת הכוכבים היוצרים את המשולש הם אלטייר - Altair,  דנב - Deneb וווגה - Vega (קודקוד הזווית הישרה).

    image.png.dca7071c1af9907cbb5f161023c824e1.png

    4. הריבוע הגדול של פגסוס - Great Square of Pegasus - כשמו כן הוא, ריבוע ענק (20 מעלות באלכסון) של ארבעה כוכבים בהירים. פחות בהירים מאלו של משולש הקיץ, אבל הבהירים ביותר באזור בו הם נמצאים. הריבוע נוכח בשמיים בעונות הסתיו והחורף. הכוכבים המרכיבים אותו הם מרקב - Markab, שֶאָט - Scheat ו-אַלְגֶ'נִיבּ - Algenib מקבוצת פגסוס (Pegasus) - הסוס המכונף, והכוכב אַלְפֶרָץ - Alpheratz, מקבוצת אנדומדה (Andromeda).

    image.png.5bf54d0dd02d711da19a04aa2d1f4514.png

    5. אוריון - Orion - הצייד, קבוצת כוכבים בולטת ביותר בשמי החורף. בקבוצה זו נמצאים כמה מהכוכבים הבהירים ביותר בשמיים, ביניהם יש את ריג'ל - Rigel - הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה וביטלג'וז - Betelguese, הכתום והשני בבהירותו בקבוצה. קבוצה זו קלה מאד לזיהוי בשל שלושת הכוכבים המרכזיים בה המרכיבים את חגורת אוריון, ומהווה את ביתה של ערפילית אוריון המדהימה, שיחד עם החגורה יוצרת את חץ הצפון - אך עליו נרחיב אחר כך. גודל הקבוצה, כ-20 מעלות (מריג'ל לביטלג'וז)

    image.png.0cce491aab658af152cedda20be4b1f3.png 

     

    דוגמא

    שתי התמונות הבאות הן של קסיופיאה. אחת נלקחה במדבר (בורטל 3) והשניה ברמות מנשה (בורטל 5). שימו לב כמה קל לזהות את קסיופיאה בבורטל הגבוה יותר. רמז - בתמונה מהמדבר קסיופיאה נמצאת במנח מסובב ב-180 מעלות מאשר בתמונה מרמות מנשה.

    20210809_214705.jpg.2731804f5a196a194a24

    מאמר המשך - חלק ב' - ניווט לפי הוראות


    תגובות משתמשים

    תגובה מומלצת

    עדיין לא נוספו תגובות.



    הצטרף לשיחה

    אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

    אורח
    Add a comment...

    ×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • פעילות אחרונה

    1. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    2. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    3. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    4. 0

      מטאור ב 15.3.2024 01:20

    5. 5

      ZWO seestar S50

×
×
  • צור חדש...

Important Information