עבור לתוכן
  • צור חשבון

סיכום תצפית 16/2/23 במדבר


תגובות מומלצות

אחרי שדצמבר הייתה "חצי תצפית" ואת ינואר פספסתי, לא היה סיכוי שאני מוותר על נסיעה למדבר בפברואר. לפי התחזית היה צפוי לילה בהיר אמנם עם רוח, אבל לא נתנו לה לעצור בעדנו ונפגשנו בלוקיישן הקבוע כמה מחברי הקבוצה לתצפית יחסית מצומצת.

בדרך דרומה באזור המכתש כבר היה ניתן לראות שמצפה לנו לילה עם ראות יוצאת דופן: ממצפה רמון היה אפשר לראות את ההרים בדרום המכתש ומה שהכי הפתיע אותי היה הנוף המדהים להרי ירדן מכביש 40. אני לא זוכר שיצא לי לראות אותם בצורה כזו ברורה בעבר.

image.jpeg.c2e991035fcbed783cc5f644706e5c94.jpeg

הגעתי עם הדובסוני 10" ומשקפת (את השובר השארתי בבית הפעם). סה"כ מבחינת ציוד היינו 4 תצפיתנים עם כ 7 טלסקופים ו5 משקפות (קשה לספור ציוד כשטל מגיע!). מבחינת מזג האויר היה לילה עם תנאים באמת מצוינים: שקיפות יוצאת דופן ולחות לא גבוהה. אמנם הייתה רוח, אבל היא לא הפריעה לתצפית. הטמפרטורות היו קרות במיוחד ובמהלך הלילה ירדו ל 3 מעלות. מזל שבאתי מוכן מבחינת ביגוד, חוץ מהשקיות חימום ששכחתי בבית (תודה לשחר על ההשלמות)

image.jpeg.6741a0351617763e7329704774af4ea6.jpeg

הלילה התחיל עם שקיעה יפה של נגה וצדק וכשהגיע החושך התחלתי עם אוריון, פליאדות ואנדרומדה. איך אפשר שלא. את החצי הראשון של הלילה העברנו בשיטוטים בין הטלסקופים, שיחות על דרכים לבזבז להשקיע עוד כסף בתחביב, הפסקת משקפות קצרה וכוס תה לחמם את הגוף.

image.jpeg.b5bcdadaecc61199676180ee22e96980.jpeg

יאללה זמן להתחיל לעבוד. עם עונת הגלקסיות בפתח החלטתי להתמקד בעיקר באובייקטים בקבוצות בתולה, אריה והדובה הגדולה. אלה אזורים עשירים בגלקסיות יפות ובהירות ורציתי לקחת את הזמן ולהתעמק בהן: לוודא שאני מסתכל על האוביקט הנכון (קל לטעות באזורים האלה), לזהות את האוריינטציה והפיצ'רים של כל אוביקט, ולהתמצא באזור ע"י מעבר מגלקסיה אחת לאחרת. במצבים כאלה אני אוהב לעטוף טוב טוב הכל בבד שחור כך שאני לא רואה שום דבר חוץ ממה שיש בעינית. זה מקל מאוד על הצפיה (לא צריך לעצום עין) ומאפשר להתעמק ולראות עוד המון פרטים.

כיון שבתצפית הזו לקחתי את הזמן, הספקתי לתעד את רוב האובייקטים שצפיתי בהם וזיהיתי בוודאות. שמתי לב שבכל תצפית טובה יש כמה אוביקטים שבמיוחד נחרטים לי בזיכרון, הפעם הם היו:

1. הקסדה של תור דרך פילטר OIII - פעם ראשונה שאני צופה בערפילית הזו והאמת שלא חשבתי שאראה אותה כל כך ברור. הפילטר וה 10" עושים עבודה מצוינת: היא ברגע קופצת לעין ואפשר לראות את הקונטור שלה בצורה ברורה.

2. הרוזטה - גם זה אובייקט שאני צופה בו פעם ראשונה, אבל חשבתי שהוא יהיה מעט בהיר יותר. הייתי צריך ממש להתעמק כדי לזהות אזורים של הערפילית. זה אובייקט מענין ובוודאות אמשיך לצפות בו פעם הבאה.

3. השביט C/2022 E3 (ZTF) - פעם ראשונה שאני צופה בו (קצת באיחור, אני יודע). תפסתי אותו ליד קבוצת שור במגניטודה 7.3. הגרעין נראה בבירור עם רמז לשובל.

בסביבות השעה 0:30 קיפלתי והלכתי לישון, שינה זה מצרך לא פחות חשוב מתצפיות בתקופה האחרונה 🙂

 

בבוקר הספקנו לעשות תצפית אור לבן על השמש עם ה 10" של גיא דרך הבינו והייתי בהלם מכמות הפרטים שראינו. השמש מאוד פעילה ויש הרבה מה לראות, אבל כמות הפרטים והרזולוציה בתוך הכתמים הייתה פשוט יוצאת דופן, גם למה שאני רגיל מ10". זה כנראה בגלל השעה המוקדמת בבוקר (אטמוספירה יציבה) והבינו. זה מדהים איך שימוש בשתי עיניים משפר את היכולת לראות פרטים ולהתעמק.

לאחר מכן גיא ושחר שפצרו את ה Day star quark לבינו-קווארק-חד-סקופ-50ממ לתצפית שמש מהירה ב h alpha. אף פעם לא צפיתי ב h alpha והשפצור הזה כנראה לא עושה לזה צדק, אבל היה אפשר לראות הרבה פרטים ופעילות על השמש ומאוד נהניתי.

קפה קטן ונסעתי הביתה עייף מרוצה מתצפית מאוד מוצלחת.

 

רשימת האובייקטים הכמעט מלאה:

Venus

Jupiter

M82 - Bode's Nebulae

M81 - Bode's Nebulae

M45 - Pleiades

M42 - Orion Nebula

NGC 2024 - Flame Nebula

NGC 2238 - Rosette Nebula

C/2022 E3 (ZTF) Comet

M31 - Andromeda Galaxy

M108

M97 - Owl Nebula

M109

M105

NGC 3384

M96

M95

NGC 2359 - Thor's Helmet

M60

M59

M58

M89

M90

M91

M88

M86 - Markarian's Chain

M87 - Virgo A

M99 - Coma Pinwheel Galaxy

NGC 4216

M98

M65

M66

NGC 3628

M51 - Whirpool Galaxy

נערך היום על-ידי Gal Golan
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יופי של סיכום. הקדמת אותי 🙂

אני גם ממש נהניתי בתצפית הזו, והיה נחמד להכיר. אני בקבוצה כבר לא מעט זמן, ולפעמים קל לשכוח שלא את כולם פגשתי במציאות...

 הקסדה של תור הדהימה גם אותי. ציפיתי לראות במקרה הטוב כתם קטן עם צורה לא ברורה, אבל המבנה שלה היה מאוד ברור, כולל "הקרניים" בשני הכיוונים.

לפני 3 שעות Gal Golan אמר:

זה מדהים איך שימוש בשתי עיניים משפר את היכולת לראות פרטים ולהתעמק.

בתצפית הבאה גם לך יהיה בינו? 😅

 

לפני 3 שעות Gal Golan אמר:

והשפצור הזה כנראה לא עושה לזה צדק

ממש לא עושה צדק. זה היה נחמד, אבל לא קרוב למה שרואים ביחס מוקד מתאים יותר (ומפתח גדול יותר). צריך בפעם הבאה לא לוותר על הevostar.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

איזה כיף לקרוא את הסיכום! נראה שלמרות ההתעמקות באובייקטים, עדיין הספקת רשימה מרשימה 🙂

נשמע גם שההקפדה על משמעת חושך ועל מיעוט שימוש בפנסים אדומים השתלמו, ושהצלחתם בזכות זה לראות פרטים נוספים גם באובייקטים עמומים יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הצטרף לשיחה

אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

אורח
הוסף תגובה

×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • פעילות אחרונה

    1. 5

      שאלות בסיסיות - אסטרופוטוגרפיה

    2. 4

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    3. 4

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

  • נושאים

×
×
  • צור חדש...

Important Information