עבור לתוכן
  • צור חשבון
  • כיצד לצלם את כוכבי הלכת בעזרת הסמארטפון באיכות גבוהה?


    Guy

    120754649_10157722967040488_6026024372384246612_n.png.a6ea4c001379e775c838a7e66da4ad0b.png

    מדי פעם, אנו נתקלים ברשתות החברתיות בתמונות מדהימות של כוכבי הלכת, שצולמו על ידי צלמים חובבים ונשארים פעורי פה מהרמה שאליה אפשר להגיע עם ציוד ביתי. מחגורות העניים של צדק, דרך הטבעות של שבתאי ועד לפני השטח של מאדים - כל זה בעזרת טלסקופים צנועים ומצלמות פלנטריות בשווי של לא יותר מ - 350 דולר. 

    למרות האמור לעיל, החלק המפתיע הוא שניתן להגיע לתוצאות מפתיעות גם בעזרת הסמארטפון שבכיס של אחד מאיתנו. למעשה, המצלמות הפלנטריות הפופולריות ומצלמות הסמארטפון נשענות על אותה טכנולוגיה - חיישני CMOS. אמנם למצלמות ייעודיות יש חיישנים ומכלולים שמיועדים לייצר תוצאות אופטימליות, אך שיטת הצילום בבסיסה די דומה, ומניבה תוצאות מפתיעות.

    על מנת לקבל תמונות מעולות של כוכבי הלכת בעזרת הסמראטפון, נעבור כמעט בדיוק את אותו התהליך שצלמים מנוסים יותר עוברים, רק שנצלם במצלמה יותר קטנה והעריכה תהיה יותר קלילה. התהליך בעיקרו מורכב משני חלקים - קודם כל מצלמים סרטון של פחות מדקה של הפלנטה, ואחר כך עורכים את הסרטון לתמונה אחת.

    נשמח אם תחלקו את התוצאות שלכם פה בתגובות למטה או בפורום האסטרונומים המתחילים שלנו!

    הציוד הדרוש:

    1. טלסקופ עם עקיבה (עדיף ממונעת) - צילום כוכבי לכת נעשה בחשיפות קצרות מאוד, ולכן על פניו אין צורך בעקיבה. עם זאת, מכיוון שאנו מצלמים בסמארטפון שנוטה לקפצץ לו בין הגדרות צילום אוטומטיות בלי שהתבקש, כדאי שכוכב הלכת ישאר במרכז הפריים בזמן שאנו משחקים עם ההגדרות. העדיפות היא לטלסקופים ממונעים, כי הטלסקופ עושה את העבודה בזמן ששתי הידיים פנויות להתעסק עם הסמארטפון, אך אפשר לנסות גם עם חצובה ידנית (מאתגר אך ניתן אולי להיעזר במישהו נוסף, כשאחר מפעיל את הטלסקופ והשני את המצלמה).
    2. עינית עם אורך מוקד קצר ככל האפשר (בגבולות היכולת של הטלסקופ).
    3. מתקן לסמארטפון.
    4. המממ... סמארטפון.

     

    ***

     

    שלב ראשון - צילום הסרטון

    נצא מתוך נקודת הנחה שאתם יודעים לשים את המתקן על העינית ולצלם תמונות באיכות סבירה. אם לא, זה כבר נושא למאמר אחר. שימו לב שרצוי שמצלמת הסמארטפון תהיה כמה שיותר מיושרת מול מרכז העינית.

    1. נפתח את האפליקציה דרכה נצלם את הסרטון, רצוי לבחור בכזו המעניקה שליטה נרחבת במצלמה. באייפון אין הרבה, אבל אחת מומלצת לאסטרונומיה היא NightCap איתה צילמנו את התמונות במדריך הזה. באנדרואיד מן הסתם המגוון גדול הרבה יותר.
    2. נמרכז את האובייקט במרכז ככל שניתן.
    3. נגדיל את התמונה בעזרת הזום, עד שהרזולוציה של התמונה תתחיל להיפגע, ונעצור שם
    4. נוריד את בהירות האובייקט כך שבמקום כדור לבן ובוהק, נוכל לראות פרטים על פני השטח. נעשה את זה על ידי הורדה של זמן החשיפה (Exposure).
    5. נשחק בפוקוס לשיפור המיקוד של התמונה כך שתהיה חדה ככל האפשר
    6. נעשה שוב רוטציה בין הזום, החשיפה והמיקוד לקבלת תמונה גדולה, חדה ומפורטת ככל האפשר (לא צריך לצפות למשהו ברמת HD... השיפור האמיתי יעשה אחרי העריכה).
    7. נצלם סרטון בן חצי דקה עד דקה.
    8. נעביר את הסרטון לתיקיה חדשה במחשב

     

     

    שלב שני - הפיכת הסרטון לתמונה חדה

    (הערה מקדימה - כל התוכנות המוצעות הן חינמיות ובשימוש רגיל אצל אסטרונומים חובבים רבים מסביב לעולם, אך נדגיש כי לצוות הפורום אין אחריות על הדרך או תוצאות ההתקנה)

    בשלב הזה ניקח את הסרטון ונהפוך אותו לתמונה חדה. זה יקרה בעזרת שלוש תוכנות, כולן חינמיות, פשוטות להתקנה על המחשב ולתפעול. בסך הכל נוכל להגיע מסרטון על המחשב לתמונה חדה בתוך כחמש דקות!  

    נעבוד לפי הסדר הבא:

     

    PIPP - מרכוז האובייקט במרכז הסרטון 

    על מנת לעשות את הקסם של הפיכת סרטון לתמונה, האובייקט צריך להישאר כמה שיותר במרכז. מכיוון שהרבה פעמים הוא יזוז מעט מהמרכז, יש צורך בתוכנה שתעשה "קסם" ותהפוך את הסרטון לכזה שהואבייקט ממש ממורכז בו לכל אורכו.

    1. נמצא את תוכנת PIPP פה ונתקין אותה על המחשב
    2. נפתח את התוכנה ונגרור לתוך המסך המרכזי את קובץ הסרטון
    3. חלון עם תמונה מקדימה של האובייקט תיפתח באופן אוטומטי. נסגור אותו.
    4. נסמן את האופציה Planetary למטה, ונלך ללשונית Do Processing
    5. נלחץ על כפתור Start Processing
    6. התוכנה תפתח באופן אוטומטי תיקייה חדשה בשם PIPP, תעבד את הסרטון הקיים, ותשמור אותו בתוכה

    image.png.b00a82c1644efa2d4173fb7cc07e3a60.png

     

    AutoStakkert - סטאקינג

    זו התוכנה שתהפוך את הסרטון לתמונה. היא תעשה את זה על ידי ערימת כל הפריימים שמרכיבים את הסרטון אחד על השני (Stacking), כשאלגוריתם עושה ממוצע של הפרטים בתמונה, כדי לנטרל רעשים. סרטון ממוצע בן דקה יכיל מאות עד אלפי פריימים בודדים ולכן רמת הדיוק יכולה להיות גבוהה יחסית.

    1. נמצא את תוכנת AutoStakkert פה, ונתקין אותה על המחשב
    2. נפתח את התוכנה ונגרור לתוך המסך המרכזי את קובץ הסרטון
    3. חלון עם תמונה מקדימה של האובייקט תיפתח באופן אוטומטי. נשאיר אותו פתוח.
    4. נלחץ על Analyze בצד שמאל למטה. התוכנה תנתח את איכותו של כל פריים שמרכיב את הסרטון, ותציג אותם על גרף במרכז (quality graph). הפריימים יוצגו משמאל לימין כך שהראשונים מופיעים בצד שמאל והאחרונים בימין. 
    5. נגרור את הסמן הירוק משמאל לימין עד לנקודה בה איכות הפריימים יורד בצורה ניכרת. אם איכות הפריימים נישארת יציבה לכל אורך הגרף לא חובה לעשות את זה. בבחירה הזו, התוכנה בעצם תחתוך החוצה את כל יתרת הסרטון שמימין לסמן (פריימים בעלי איכות נמוכה יותר)
    6. במסך הימני (עם התמונה המקדימה) נלחץ על Place AP grid. רשת של נקודות אדומות תופיע על פני האובייקט, אלו הן נקודות העוגן עליהן יבסס האלגוריתם כשיעשה את הסטאקינג.
    7. נשים לב שהנקודות לא חורגות החוצה מגובולות האובייקט. אם הן חורגות, נשחק עם המדדים בצד שמאל של Min Bright ו- Auto AP. ככל שהערכים יהיו גבוהים יותר, כך התוכנה תפרוס פחות נקודות.
    8. נסמן אפשרות לשמור את התמונה כקובץ PNG בצד ימין למעלה של החלון הראשי.
    9. נלחץ על Stack בצד ימין למטה בחלון הראשי.
    10. התוכנה תשמור את קובץ ה PNG בתוך תיקייה נפרדת בשם AS_P50 שתמצא בתוך תיקיית ה PIPP

    image.png.dfe273d6ef5849c53998212a61706ee5.png

     

    RegiStax - הפיכת התמונה ממטושטשת לחדה

    זה השלב האחרון בשרשרת הקצרה. התוכנה הקודמת הפכה את הסרטון לתמונה מטושטשת ועכשיו הגיע הזמן להפוך את התמונה המטושטשת לחדה. 

    1. נלחץ על הקישור הזה, ונגיע לאתר התוכנה. ראשית נתקין את גרסה ,6.1.0.0 ואחריה נתקין באותה תיקייה את עדכון 6.1.0.8
    2. לאחר מכן נפתח את התוכנה, ונגרור לתוכה את תמונת ה - PNG ש - AutoStakkert ייצרה עבורנו.
    3. נגביר את המדדים שבצד שמאל ונשחק עם הנתונים. כלל אצבע הוא שכל שכבה מתוך השש התחתונות, צריכה להיות נמוכה מקודמתה
    4. נלחץ על כפתור Do All
    5. נשמור את התמונה

    image.png.ece90d3070857f157824c80858e09501.png

     

    זהו! יש לנו תמונות שאף אחד לא יאמין שצילמנו בעזרת הסמארטפון. אם נתקעתם באחד השלבים תוכלו לשאול אותנו בתגובות, או אפילו להציץ בתהליך של הבחור הזה:

     


    תגובות משתמשים

    תגובה מומלצת

    מדריך מצויין. את שתי התמונות המצורפות צילמתי אתמול. בתמונה של צדק רואים את הצל של איו.

    דבר אחד שהייתי שמח יותר לקבל לגביו הסבר יותר טוב זה איך לקבוע את המדדים ב-AutoStakkert. אני באמת שיחקתי איתם. בהתחלה לא שמתי לב שיש שם שלושה ערכים שאפשר לקבוע בכל שורה. אז למי שמנסה - לשים לב.

    מבחינה טכנית, השתמשתי בטלסקופ דובסוני 6 אינטש עם אורך מוקד של 1200 מ"מ, כאשר את הטלפון חיברתי עם מתאם לעינית של 8 מ"מ, מה שנותן הגדלה של 150.

    הטלפון שלי הוא סמסונג גלקסי A71, והשתמשתי בתוכנת הצילום ProCam X Lite, שמאפשרת לך בצילומי וידאו לקבוע מרחק מוקד לאינסוף, ISO, WB וזמן חשיפה לכל פריים. שיחקתי עם הנתונים הללו עד שהיה ניתן להבחין בפרטים עדינים (חגורות העננים) על הכוכבים תוך כדי צילום הוידאו. בתוכנת הצילום המקורית של סמסונג קיבלתי חשיפת יתר וכל הכוכב היה פשוט לבן. חוץ מזה, ניתן להגדיר תחילת צילום וידאו בהשהייה של 2-3 שניות, מה שמאפשר לטלסקופ להפסיק לרעוד כשהוא מתחיל את הצילום.

    את הטלסקופ כיוונתי אל הכוכב עם הגדלה נמוכה (עינית של 25 מ"מ, הגדלה של 48), ואז החלפתי לעינית המחוברת לטלפון, כאשר תוכנת צילום הוידאו כל הזמן פעילה. תפסתי את הכוכב וניסיתי לבצע זום דיגיטלי בטלפון ככל שאפשר. הגעתי לזום דיגיטלי של בין פי 3 לפי 8.

    מאד חשוב לכוון את הפוקוסר נכון, ואת זה צריך לעשות עם זום דיגיטלי הכי גבוה שאפשר. אי דיוק הכי קטן של הפוקוס, מאד מדרדר את התוצאה הסופית (ועשיתי מספר נסיונות עד שהצלחתי בזה).

    את צילום הוידאו עצמו עשיתי בזום גבוה ככל שניתן, כך שמעבר הכוכב על פני מסך הטלפון לוקח רק מספר שניות קטן, אבל זה נתן לי תמונה עם יותר פיקסלים, אפשר אולי עוד לשחק ביחס בין גודל הזום הדיגיטלי לזמן הסרטון. אולי אם הייתי קונה את הגרסה המלאה של האפליקציה, והייתי מצלם ב-4K, הייתי יכול להשתמש בזום דיגיטלי קטן יותר, ולבצע צילום ארוך יותר. אני אחשוב על זה...

    הסרטון של שבתאי ממנו יצרתי את הצילום הזה נמשך כ-4 שניות. זה של צדק - 5 (כי כאן הזום היה קטן יותר), כאשר התחלתי את הצילום כשהכוכב ממש נכנס לפריים, ועצרתי אותו כשהוא יוצא.

    VID_20210814_215831_pipp_lapl5_ap1872_A.jpg

    VID_20210814_222651_pipp_lapl5_ap683.jpg

    נערך היום על-ידי nirzon
    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים

    לפני 1 שעה nirzon אמר:

    דבר אחד שהייתי שמח יותר לקבל לגביו הסבר יותר טוב זה איך לקבוע את המדדים ב-AutoStakkert. אני באמת שיחקתי איתם. בהתחלה לא שמתי לב שיש שם שלושה ערכים שאפשר לקבוע בכל שורה. אז למי שמנסה - לשים לב.

     

    מהניסיון שלי מדובר יותר באלכימיה מאשר במשהו מסודר, אני חושב שכל תמונה תצטרך פרמטרים אחרים. מן הסתם ככל שהתמונה הגולמית מדוייקת יותר, תוכל "לדרוש" יותר דיוק ולהרים פרמטרים. 

    בכל מקרה תוצאות יפות מאוד! 

    עקבת ידנית בזמן הסרטון או שנתת לפלנטות לחלוף על המסך?

    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים

    לפני 32 דקות Guydive אמר:

    מהניסיון שלי מדובר יותר באלכימיה מאשר במשהו מסודר, אני חושב שכל תמונה תצטרך פרמטרים אחרים. מן הסתם ככל שהתמונה הגולמית מדוייקת יותר, תוכל "לדרוש" יותר דיוק ולהרים פרמטרים. 

    בכל מקרה תוצאות יפות מאוד! 

    עקבת ידנית בזמן הסרטון או שנתת לפלנטות לחלוף על המסך?

    נתתי להן לחלוף... בגלל זה הסרטונים הקצרים

    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים



    הצטרף לשיחה

    אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

    אורח
    Add a comment...

    ×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • פעילות אחרונה

    1. 2

      רעידות בזמן כיוון פוקוס? כיוון עדין של דובסוני?

    2. 2

      רעידות בזמן כיוון פוקוס? כיוון עדין של דובסוני?

    3. 0

      למכירה טלסקופ "10 SKYWATCHER צינור סגור

×
×
  • צור חדש...

Important Information