עבור לתוכן
  • צור חשבון
  • איך לבחור טלסקופ למתחילים, חלק 4 - שיקולים חשובים בבחירת הטלסקופ


    Guy

    לאחר שהבנו איך טלסקופ עובד, אילו טלסקופים קיימים, והבנו את חשיבות החצובה, נעבור על השיקולים החשובים ביותר לטלסקופ שיתאים לצרכים שלנו

     

    ***

     

    בחלקים הקודמים הבנו את בסיס פעולתו של הטלסקופ בצורה פשוטה, ובחלק הזה נעבור לחלק הפרקטי – המלצות. אמנם אין הכרח לקרוא את החלקים הקודמים כדי להגיע להחלטה וניתן לרכוש על פי ההמלצות בלבד, אך זה לא מומלץ. ראשית אנו נשתמש במאמר הזה במילים ומושגים שלמדנו בחלקים הקודמים.  שנית,  אנו מאמינים כי תמיד עדיף להבין מה ממליצים לנו על מנת להגיע להחלטה מושכלת יותר. לשיקולכם. 

    מעבר לכך, אנו מאמינים שזה ברור מאליו אך חשוב להדגיש כי מדובר בהמלצות בלבד, וההחלטה הסופית והאחריות היא שלכם לרבות שביעות רצון מהמוצר, או מהשירות שתקבלו מהחנות. כמו כן אין להסתמך על ההמלצות שלנו בענייני מיסוי ויבוא, ויש לערוך בדיקה פרטנית.

     

    ***

     

    שיקולים לבחירת טלסקופ מתאים למתחילים

    את הליך בחירת הטלסקופ, בין הוא למתחילים או לוותיקים ומתקדמים, ניתן למצות ממש בקצרה – נרצה לבחור את הטלסקופ בעל המפתח (קוטר) הגדול ביותר, תחת מגבלות התקציב ושיקולי הנוחיות שלנו. אם כך, יש לנו שלושה קריטריונים:

     

    1. גודל המפתח

    זה החלק הפשוט ביותר. נרצה לבחור את הטלסקופ בעל המפתח הגדול ביותר מכיוון שהוא אוסף יותר אור. למה וכמה זה חשוב? אם עוד לא קראתם, מומלץ לחזור לחלק הראשון במדריך. בכל מקרה, ההמלצה שלנו היא לבחור בטלסקופ בקוטר של 130 מ"מ ומעלה למחזיר אור (ניוטוני/דובסוני), או 120 מ"מ ומעלה לשובר אור. אמנם בעבור צפייה בכוכבי הלכת אפשר להסתפק בפחות, אך אם נרצה לצפות בגרמי שמיים עמוקים (גלקסיות, צבירים וערפיליות) שהם עולם ומלואו, נצטרך גודל מפתח מינימלי. מדובר בטלסקופים שאינם קטנים, בטח יחסית לטלסקופים במפתחים נמוכים יותר, אך מכיוון שבסקירה הזו זה הגודל המינימלי המומלץ, נתייחס אליהם כ"קטנים".

     

    2. תחת מגבלות התקציב

    אופטיקה איכותית היא עניין יקר, ואסטרונומיה היא תחביב לא זול. שמוליק שחף, אחד מותיקי השבט, נוהג לומר על ציוד מתקדם "קונים יקר, אבל בוכים רק פעם אחת". המשמעות היא שלפעמים משתלם לפתוח את הארנק קצת יותר ממה שתכננו, אבל לקבל מוצר טוב ואיכותי שיחסוך לנו תסכול רב בתפעול שלו, ויספק אותנו לטווח ארוך עם ביצועים מעולים. טלסקופ טוב ואיכותי ישמור על ביצועיו לשנים קדימה. 

     

    ברוכים הבאים לתחביב האסטרונומיה

    ברוכים הבאים לתחביב האסטרונומיה

     

    החדשות הטובות, הן שציוד אסטרונומי למתחילים (בניגוד למתקדמים) הוא לא "אסטרונומי" ברמת המחירים. הכוונה היא שטלסקופים מתאימים למתחילים, מתומחרים במחירים של בערך 1,000 ש"ח ומעלה. "רגע… 1,000 ש"ח?! מינימום?! לתחביב שאנו אפילו לא יודעים אם נרצה להישאר בו? זה המון כסף! חשבנו לטבול את הבהונות במים עם תקציב של בערך 300-500 ש"ח…"

    אז אמנם כל אחד יעשה לעצמו את שיקולי התקציב שלו ויחליט אם לקנות או לא, אבל התשובה לתהייה למעלה, היא חד משמעית כן, בסביבות 1,000 ש"ח מינימום. 

    מדוע? משתי סיבות עיקריות:

    • אובייקטיבית: אופטיקה איכותית זה דבר יקר, ואלה פשוט רמות המחירים. להבדיל מהרבה תחומים עיקריים, רמות המחירים בישראל הן לרוב סבירות ביחס לעולם, מכיוון שמוצרי אסטרונומיה פטורים ממכס בישראל (אין יצור מקומי להגן עליו). אלה הם פשוט המחירים בכל מקום. 
    • סובייקטיבית: שוב עניין אינדיבידואלי, אבל עבור מי שיעשה בחירה נכונה, הטלסקופ מהווה מקור להנאה רבה לשנים רבות ובזמינות מירבת. תצפית אסטרונומית לא חייבת להיעשות מהמדבר כמו שרבים חושבים. גם באיזורים מוכי זיהום אור כמו מרכזי הערים, ניתן לצאת עם הטלסקופ לתצפית קצרה בערב שקט לבד, או עם בני הזוג והילדים, מהמרפסת או החלון, ולצפות בירח, בכוכבי הלכת, בכוכבים כפולים ובצבירים. בניגוד לחופשה ההיא ביוון שעלתה אלפי שקלים והסתיימה אחרי 4 ימים, טלסקופ טוב נשאר לטווח ארוך ורק מחכה להראות לכם את נפלאות היקום. אנשים רבים שנתקעו בסגר בבית בתקופת הקורונה שמחו לגלות עולם שלם שמחכה להם מבעד לעינית, ומלאי ציוד אסטרונומיה העולמי התרוקן תוך מספר חודשים. בסופו של יום, 1,000 ש"ח הם סכום סביר להשקיע במכשיר שיספק את כל זה, שוב בתנאי שזה באמת בשבילכם, ושעשיתם בחירה נכונה.

     

    family-children-astronomy-telescope-13b7fb8.jpg.a1d39c1baa3a068c116bb813d99d67f4.jpg

    תחביב לכל המשפחה

     

    כמה מילים לגבי תקציב מקסימום לטלסקופ ראשון. ידוע כי יותר מדי ממשהו, זה גם לא טוב. לא מעט פעמים אסטרונומים מתחילים מבינים את עניין התקציב, ומרגישים נוח להוציא סכומים נכבדים. לדעתנו אין צורך להפריז. אמנם יהיו מי שלהוציא סכומים נכבדים ירגיש להם נוח, אך אנו מאמינים כי בצעדים הראשונים באסטרונמיה רצוי להתחיל כמה שפחות עם ציוד מורכב ויקר. דרך המלך היא להתחיל עם ציוד איכותי ופשוט להפעלה, אשר יחסוך לנו התעסקויות מיותרות עם התפעול שלו, ויאפשר לנו להתרכז בדבר החשוב באמת – הכרת השמיים וזמן תצפית. 

     

    3. שיקולי הנוחיות שלנו

    פה קבור הכלב. משפט מפורסם בעולם האסטרונומיה אומר כי "הטלסקופ הטוב ביותר, הוא הטלסקופ שתשתמשו בו הכי הרבה". בפשטות, אם קנינו טלסקופ מדהים אך הוא לא מתאים לנו – גדול מדי, מסובך מדי, כבד מדי כנראה שנשתמש בו כמה פעמם ואז כשההתלהבות תרד והתסכול יגבר, נפסיק להשתמש בו. לעומת זאת, טלסקופ בגודל ומשקל נוח, פשוט וקל להפעלה, ידרבן אותו לצאת החוצה ולצפות בירח גם ל – 10 דקות קצרות וקלילות, ואז להחזירו פנימה. אז כמו התקציב, רבים משיקולי הנוחות הם אינדיבידואליים, אבל בואו נמנה כמה מהשיקולים הנפוצים ביותר.

     

    גודל פיסי ומשקל:

    כפי שציינו, טלסקופ גדול יותר (בקוטר שלו) יאסוף יותר אור וייתן תמונה יותר טובה ככל שיגדל. אז איפה הגבול? לרוב, טלסקופים בקוטר של מתחת ל- 8 אינץ' לא מציבים יותר מדי מגבלות. בקוטר של 8-12 אינץ' לעומת זאת, המשקל והגודל עולים משמעותית. יש לכך כמה השלכות:

    • האם יש לנו מקום לאחסן את הטלסקופ בבית? בחצובה קלאסית עם רגליים מתקפלות בד"כ אין בעיה. לגבי בסיסים דובסוניים, לרוב הם תופסים מקום בדיוק לפי קוטר הבסיס שלהם
    • מאיפה הולכים לתצפת? אם רק מהבית, במיוחד אם גרים באיזור עם זיהום אור גבוה כמו מרכזי הערים, אז הגודל מאבד הרבה מהאפקט כי הטלסקופ פשוט יאסוף יותר זיהום. אם נרצה גם לצאת לתצפיות שטח כמו בנגב או בגולן, אז כבר ניתן לראות גרמי שמיים עמוקים ואז לגודל יש אפקט.
    • אם אנחנו צופים הרבה מהבית, נחשוב האם הטלסקופ ישאר בחוץ רוב הזמן. אם כן, אז הגודל והמשקל לא ממש משנים. לעומת זאת אם אנו צריכים להכניס ולהוציא אותו לכל תצפית, אז אולי עדיף משהו קל ונוח לנשיאה. 
    • אם נתצפת לרוב מחוץ לבית, נחשוב על הגודל והמשקל בנשיאת הטלסקופ והחצובה בעלייה וירידה במדרגות ומעלית. טלסקופים דובסוניים בקוטר 8 אינץ' ומעלה (200 מ"מ), נוטים להתחיל להיות כבדים. 
    • אם נרצה לקחת את הטלסקופ ברכב, צריך לחשוב כמה מקום הוא תופס. טלסקופים קטנים בקוטר של 5-6 אינץ' יכנסו בקלות לכל רכב וישאירו מקום. בגדלים 8 אינץ' ומעלה, כבר נצטרך בדיקה פרטנית ומדידות של המקום ברכב, לראות האם הטלסקופ יכנס בזוויות שונות. 

     

    Untitled.png.070c5bbcdd3f19c1d52af0f726a49c3b.png.d2e7a5225ab453d5806e455b178bd468.png

    טלסקופ בגודל 10 אינץ'. למרות הגודל הפיסי, נכנס עם הבסיס בקלות לספסל האחורי ותא המטען נשאר פנוי לגמרי

     

    סוג החצובה:

    כפי שראינו בחלק השלישי של המדריך, לחצובה יש חשיבות גבוהה מאוד בבחירת הטלסקופ.

    • אם אנו נרצה לצפות בעיקר מהבית,נצטרך לבדוק מאיפה. אם אנו צריכים לצפות דרך חלון, או מעל למעקה של מרפסת קטנה, טלסקופ דובסוני גדול יכול להיות בעייתי. חצובה קלאסית נותנת זווית צפייה גבוהה יותר. בסיס דובסוני קטן בקוטר של עד 6 אינץ', אפשר לשים על שרפרף שיחליף את רגלי החצובה.
    • לחצובה ממוחשבת יש יתרונות וחסרונות אותם צריך לקחת בחשבון 
    • אם אנו צופים בעיקר בהגדלות גדולות – כוכבי לכת, ירח, כוכבים כפולים נרצה שליטה טובה בעקיבה. אופצייה אחת היא חצובה ממונעת שעוקבת לבד. אופציה נוספת זולה הרבה יותר היא חצובה ידנית עם ידיות עקיבה.
    • חצובה משוונית – בגדול לא מומלצת למתחילים בגלל המורכבות הנוספת בלמידה שלה. בנוסף, יש לקחת בחשבון שהיא מצריכה זווית ראיה פנויה לכוכב הצפון לאיפוס מיטבי. עם זאת, לעיתים טלסקופים טובים שאנו מעוניינים בהם מגיעים רק עם חצובה משוונית. במידה וזה המצב לא צריך להירתע, ואפשר להזמין ולהשתדרג בהמשך אם לא אוהבים את החצובה.

     

    מי הולך לצפות:

    • אם הטלסקופ מיועד רק עבורנו, נעשה את הבחירות שלנו לפי ההעדפות האישיות
    • אם הטלסקופ מיועד עבור ילדים, ככל שהטלסקופ יהיה קטן יותר וקל לתפעול, כך יייטב. יש לקחת בחשבון שלילדים לוקח זמן לפתח ראייה טובה מספיק בשביל תצפית אסטרונומית אמיתי, ומומלץ לחכות לגילאי 6-8 לטלסקופ ראשון.
    • רכישת טלסקופ לבני זוג – לרוב מדובר בתחום קצת טריקי, מכיוון שלרוב מדובר בהפתעה (אחרת היו קונים בעצמם). אנו לא נדע מה ההעדפות של בני הזוג ולכן מומלץ ללכת על בטוח, ולקנות טלסקופ קטן, איכותי וקל לתפעול.

     

    Amazon.com: Levenhuk LabZZ D1 Easy-to-use Telescope for Children with  Rotatable Tabletop Dobsonian Mount and 100x Magnification Power: Camera &  Photo

     

    ***
     
     
    עד כאן השיקולים בבחירת הטלסקופ. בנקודה זו אנו כבר יודעים רוב מה שאפשר לדעת על בחירת הטלסקופ, וכעת אפשר להתסכל על דגמים מומלצים בפרק החמישי והאחרון. אם יש לכם שאלות לגבי ההמלצות בפרק זה אתם מוזמנים לשאול אותן בפורום המתחילים שלנו

     

     


    תגובות משתמשים

    תגובה מומלצת

    עדיין לא נוספו תגובות.



    הצטרף לשיחה

    אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

    אורח
    Add a comment...

    ×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • פעילות אחרונה

    1. 1

      טלסקופ - רכישה

    2. 1

      טלסקופ - רכישה

    3. 4

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    4. 4

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

×
×
  • צור חדש...

Important Information