עבור לתוכן
  • צור חשבון
  • ניווט למתחילים - חלק ג' - ניווט עם פיינדרסקופ


    אחרי שאתם מרגישים שאתם מסוגלים לבצע ניווט לפי הוראות (חלק ב' של המדריך), ואולי נדמה לכם שזה מספיק, נתקלים בכמה בעיות.

    ואם עדיין לא קראתם את המאמר של אילן על ניווט בסיסי, מומלץ מאד לעבור עליו קודם לפני שממשיכים כאן.

    קראתם? אז ממשיכים...

    הדוגמא של חלק ב', גלקסיית אנדרומדה, היא טיפה יוצאת דופן - מדובר על אובייקט גדול ובהיר שאין בעיה להבחין בו דרך הפיינדרסקופ, ולכן כאשר נכוון את הטלסקופ אליו מייד נראה אותו בפיינדרסקופ. גם ההוראות מאד פשוטות, המרחקים ברורים, ולכן אפילו בלי פיינדרסקופ, יש סיכוי גבוה שאחרי שתכוונו את הטלסקופ עם נקודה אדומה, תוכלו להגיע לגלקסייה מייד בעינית.

    הרבה פעמים יש אובייקטים שנמצאים טיפה רחוק מכוכבים מאד בולטים, ושאי אפשר בכלל לראות אותם בפיינדסקופ, וההגעה אליהם דורשת ניווט עדין תוך מעקב אחרי התמונה המשתנה בפיינדר (או בעינית שדה רחב, למי שאין פיינדר). הניווט אל אובייקטים כאלו, דורש מעקב רציף אחרי התמונה שמקבלים בפיינדר מול התמונה שאנו רואים ב-sky safari. לשם כך, אנחנו חייבים להגדיר ב-sky safari את עיגול הצפיה של הפיינדר והעיניות שלנו. זו הדרך הנוחה ביותר לבצע את ההשוואה בין מה שרואים בפיינדר למה שאנחנו מצפים לראות.

    את ההגדרות הללו יש לבצע ב-sky safari תחת תפריט Observe, ובו בתפריטים Equipment ו-Scope Display. שימו לב - גם אחרי שתגדירו את הציוד שלכם בצורה הכי נכונה, כדאי לבצע השוואה בין מה שבאמת אתם רואים בפיינדר מול העיגול שמופיע לכם באפקליציה. עשו זאת מול אחת מקבוצות הכוכבים המוכרות לכם. אם תראו שהעיגול באפליקציה גדול או קטן מדי, שנו את הגדרות הציוד (הכי פשוט זה לשנות את ה-AFOV של העינית או את ה TFOV של הפיינדר) עד שההתאמה תהיה מושלמת.

    51667318450_f9ab795dc5_b.jpg

    אחרי שתעשו את ההתאמה של העיגולים, נסו קצת לנוע על פני קבוצת הכוכבים שבחרתם עם הטלסקופ, הפיינדר והשוו את מה שאתם רואים בעין לאפליקציה. אחת הבעיות היא נושא האוריינטציה, התמונה כמו שאתם תחוו אותה בעינית, תהיה תמיד טיפה מסובבת, לפעמים עד כדי 30 או 40 מעלות ממה שהאפליקציה תראה - הסיבה היא הצורה בה הפיינדר אצלכם מורכב וגם הבדלים אישיים בין מה שכל אחד חווה בעין שלו. לכן גם אם אתם מסתכלים בהתחלה ונדמה לכם שאין קשר בין מה שאתם רואים למה שאפליקציה מראה, נסו לסובב קצת את הטלפון או הטאבלט על מנת לראות אם זו הסיבה. חשוב מאד לקבל את האוריינטציה הזו, כי אחר כך, כשתנועו במבט על פני השמיים, חשוב יהיה לכם גם להזיז את התמונה באפליקציה בכיוון הנכון.

    נביא כאן שתי דוגמאות, לצורה בה אפשר לבצע ניווט כזה:

    צביר הינשוף - NGC 457
    זהו צביר פתוח ויפה לעין, שצורתו מזכירה ינשוף, או את ET, מהסרט. הצביר קרוב מאד לקסיופיאה, ולכן נתחיל את הניווט אליו באיתור קבוצה זו בשמיים.

    51666381898_25cf8c2d65_b.jpg

    כפי שניתן לראות באפליקציה, הצביר נמצא קרוב יחסית לכוכב Ruchbah - נזהה אותו בקסיופאה (לפי זה שהוא בתחתית ה-V הרחב יותר מהשניים שמרכיבים את ה-W), ונכוון אליו את הנקודה האדומה.

    כאשר Ruchbah במרכז, נראה בפיינדר את התמונה הבאה:

    51667052940_79f3913daf_b.jpg

    חוץ מ-Ruchbah, בפיינדר אנחנו אמורים לזהות בוודאות עוד שני כוכבים בהירים, את כי-קסיופיאה (χ Cas) ואת פי-קסיופאה (φ Cas), שלמעשה, לפי האפליקציה, מהווה חלק מהצביר. שימו לב - אנחנו לא ממש יכולים לראות את צורת הצביר רק דרך הפיינדר, אבל לפי האפליקציה אנחנו יודעים שהוא סביב פי-קסיופיאה.

    נזיז כעת בעדינות את המבט כך שפי-קסיופאה יופיע במרכז הפיינדר. אנחנו מצפים לראות כרגע בפיינדר את התמונה הזו:

    51667052915_b2ae18697a_b.jpg

    בתמונה הבאה, הוספנו גם את העיגול המייצג את התמונה שרואים בעינית - ניתן לראות כי במצב הזה, כל הצביר אמור להופיע לנו בעינית:

    51666406448_3197e86417_b.jpg

    וכך התמונה תופיע לנו בעינית

    51666406423_9cc3875043_b.jpg

    רק בעינית ניתן לראות את צורת הינשוף של הצביר.

    • שתי הערות - הפכנו את התמונה באפליקציה על מנת להראות איך בדיוק היא תראה בעינית. התמונות של עיגול הפיינדר לוקחות בחשבון פיינדר RACI, שלא הופך את התמונה. אם יש לכם פיינדר שמבצע היפוך כלשהו - עדיף להביט באפליקציה עם ההיפוך הנכון.

     

    ערפילית הצעיף המערבית - NGC 6960

    ערפילית הצעיף היא אחת מהאובייקטים היפים ביותר והקשים ביותר לצפיה. הסיבה היא שהיא מאד עמומה ובלי פילטר מתאים קשה לצפות בה גם בתנאי צפיה מיטביים, במיוחד במפתח לא גבוה (עם פילטר O3 ומפתח של 6 אינטש ניתן לצפות בה מהמדבר. מנסיון). היא ממוקמת באזור משולש הקיץ, קצת מחוצה לו, מעבר לצלע Deneb-Altair, כפי שרואים בתמונה הזו:
    51667067215_2fb7d8272c_b.jpg

    נתחיל את הניווט שלנו לפי הוראות, מ-Deneb, לעבר הכוכב Gienah שבקבוצת ברבור - Cygnus, ש-Deneb הוא חלק ממנה.

    ננוע 6 מעלות מ-Deneb לעבר אמצע הצלע של Vega-Altair, עד שנפגוש בכוכב Sadr, ממנו ניקח פניה של קצת יותר מ-90 מעלות, לעבר הצלע של Deneb-Alair, מרחק של 8 מעלות עד לכוכב Gienah.

    51666185306_5977d3a932_b.jpg

    נכוון את המבט כך ש-Gienah במרכז הפיינדר.

    51666420773_b905c199ea_b.jpg

    ניתן לראות שבמצב הזה הכוכב היחיד שממש בולט בפיינדר חוץ מ-Gienah הוא למדא של ברבור λ-Cyg, ננוע כך שהוא יצא מתחום הראייה של הפיינדר, ומייד אנחנו אמורים לראות נכנס לפיינדר ממש בצד השני ממנו את 52 של ברבור. על מנת להיות בטוחים שאנחנו בכיוון הנכון, נייצב את Gienah ואת 52 כך שיופיעו במרחק שווה ממרכז התמונה ונשווה את מה שאחנו רואים בעין לתמונה מהאפליקציה.

    51666420823_fa1ecf7ab1_b.jpg

    לא נראה את כל הכוכבים שרואים בתמונת האפליקציה, אבל הבהירים יותר אמורים להופיע, ולהם נשווה את התמונה. בתמונה הזו הוספנו כבר את עיגול העינית. רק שתראו כמה אנחנו רחוקים מלראות את הערפילית עצמה.

    אחרי שאנחנו בטוחים שאנחנו מכוונים נכון, נשים את 52 של ברבור במרכז הפיינדר:

    51667067260_90fed69ab7_b.jpg

    שוב, ננסה לוודא שאנחנו באמת מביטים לכוכב הנכון, על ידי השוואה של התמונה מהאפליקציה לתמונה שנראה בעין. את הערפילית אין סיכוי שנראה, אז להתעלם ממנה כרגע וננסה להשוות רק לכוכבים הבהירים יותר.

    כעת נביט בעינית. זו התמונה שאנחנו מצפים לראות (התמונה הפוכה בהשוואה לתמונות הקודמות, בהנחה של טלסקופ ניוטוני ופיינדר RACI):

    51665381772_7339fdd4a3_b.jpg

    מה קורה אם אנחנו לא מבחינים בערפילית?

    שמנו את הפילטר המתאים על העינית? - לא? - אז לשים ולנסות מחדש.

    עדיין לא רואים - נבצע השוואה בין הכוכבים שרואים בעינית לכוכבים שהאפליקציה אומרת לנו שאנחנו אמורים לראות. 52 של ברבור אמור להיות חזק ובולט בהשוואה לכל השאר.

    אנחנו כבר בטוחים שאנחנו מכוונים נכון ועדיין לא רואים - נסו להסיט קצת את המבט, להניע בעדינות את הטלסקופ כך ש-52 של ברבור ינוע בעינית קצת מצד לצד. נסו להבחין בשינויי התאורה העדינים של הערפילית. במפתח של 6 אינטש ועם פילטר O3 הערפילית צריכה להראות לכם בעינית טיפה כמו שביל החלב בכיפת השמיים.

    אתם עדיין לא רואים - אין ברירה - נסו להחליף לפילטר אחר או תזמינו טלסקופ עם מפתח גדול יותר.

     

    בהצלחה לכולם, ושמים בהירים.


    תגובות משתמשים

    תגובה מומלצת

    סדרת מאמרים מעולה, ניר! תודה רבה על השיתוף!

    אהבתי שהכנסת את הינשוף פה להוראות, יש מלא דרכים להגיע אליה וחידשת לי עוד דרך.

    לעוד מלא אוביקטים מעניינים ודרכים קלות להגיע אליהם 🙏🪐

    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים

    מאמר מעולה שרק בעל נסיון ב star hopping יכל לכתוב אותו באופן רהוט ומעשי כ"כ. זוכר את התסכול הרב שהיה לי בתחילת הדרך כשמציאת אובייקטים היה ניסוי וטעייה. בשיטה זו ההצלחה מובטחת והבטחון ב" חזרתיות" של התהליך נותן סיפוק רב.המאמר מדגיש גם את עוצמת הפיינדרסקופ שגם מאפשר star hopping וגם מאפשר לראות במיידי צבירים בעדשה שלו. 

    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים

    סחטיין ניר, גם אם אני מכיר את הדרך לנווט, ההוראות שנתת הן בהירות וברורות, וזה מאוד עוזר להבין איך מנווטים.

     

    תודה!

    קישור לתוכן
    שתף באתרים אחרים



    הצטרף לשיחה

    אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

    אורח
    Add a comment...

    ×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • פעילות אחרונה

    1. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    2. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    3. 2

      פלטפורמה משוונית - סיום פרוייקט, וחלוקת התוכניות לכולם

    4. 0

      מטאור ב 15.3.2024 01:20

    5. 5

      ZWO seestar S50

×
×
  • צור חדש...

Important Information