מקלחת אסטרונומית - סיכום תצפית לחה במדבר 18.12.2020
לאחר מטר הג'מינידים המוצלח בליל יום ראשון, הייתי בטוח שסיימנו עם תצפיות לשבוע זה, במיוחד כשהתחזית הראתה סערה נכנסת במהלך השבוע עם שאריות עננות בנגב שיהרסו כל תצפית. לקראת סוף השבוע העננות אמנם התפזרה, אך נשארנו עם תחזית עגומה של כמעט 100% לחות. למי בינינו שלא יודע מה ההשלכות, הבעיה היא לא שמזיעים כמו ביולי אוגוסט, אלא שהציוד כולו פשוט נרטב לגמרי מהטל. זה גורר כמה בעיות כשהמרכזית שבהן היא שהאופטיקה (מראות, עדשות ועיניות) מקבלות מן מעטה לחות, בדומה לשמשת הרכב ביום חורף, ופשוט אי אפשר לראות כלום. לבעיה הזו ישנם כמה פתרונות לא מושלמים, הכוללים בעיקר ציוד נוסף שתפקידו לחמם את האופטיקה כך שתדחה את הלחות. לפעמים זו עוזר יותר ולפעמים פחות. בעיה נוספת היא ששאר הציוד שלא זוכה לחימום פשוט מתמלא במים, וזה כולל הכל - אוהל, מחצלת, שולחן וכיסא, ארגזים וקופסאות. באסה בקיצור. החלטתי לוותר מראש.
בחמישי בערב @גידי גולן שלח לי תחזית מעודכנת, הלחות ירדה לכיוון 85%-90%, עדיין גבוה אבל אולי יש פה מגמה. אצלי בעיקרון הקו עובר באיזור 80%-85% ומעל לזה אני מוותר. קבענו לדבר בשישי בבוקר ולראות מה משתנה. בשישי בבוקר לא השתנה יותר מדי והלחות נשארה על כנה. לאחר התלבטויות והתחבטויות החלטתי לרכב על ההחלטיות של גידי ולהצטרף לירידה לנחל ברק, ככה שאם יהיה מגניב אתן לעצמי קרדיט ואם יהיה אסון אוכל להאשים אותו 😅
ארזתי את הציוד מהר מהר ובשעה 14:00 כבר יצאתי לדרך. לנחל ברק הגעתי קצת לפני שקיעה בסביבות 17:00. במקום כבר היו @שמואל שחף, @Jonathan Elihis וגידי. התארגנות זריזה וצפינו בהתקבצות של שבתאי וצדק, מחזה מדהים ונדיר. לדעתי צריך לדבר עם האחראי שם למעלה שידאג להתקבצויות האלה בתדירות גבוהה יותר מפעם בכמה מאות שנים. קצת לאחר מכן הצטרפו @יגאל אליהו, @Maria Mazos, @Michael Lewingerו- @Asaf Shalev.
***
EAA
הירח ירד רק באיזור 20:30, אז החלטתי להעביר את הזמן עם קצת EAA. היה קצת קשה לקבל תמונות סבירות בגלל שתי סיבות עיקריות. הראשונה היא הלחות שגרמה לתמונה מעט "חלבית" והקשתה להגיע לפוקוס. השניה והעיקרית היא משב רוח קל וקבוע שהרס את החדות של הכוכבים (ניתן לראות בתמונות את המריחות שלהם), מה שהקשה על תוכנת שארפקאפ לעשות סטאקינג בצורה טובה. בסיטואציות האלה, טלסקופים קטדיופטרים עדיפים בגלל מבנה קצר יותר שרגיש פחות למשבי רוח מאשר הניוטוניים שבנויים כמו מפרש גדול.
למרות הרוח יגאל הצטרף לחיפושים ומתוך כמה אובייקטים שצפינו בהם, שמרתי שלוש תמונות שיצאו בסדר:
M33 - Triangulum (Pinwheel) Galaxy
NGC 253 - Sculpture Galaxy
NGC 7331
***
תצפית
סוללת הלפטופ שבקה חיים בדיוק בזמן לפני שהירח ירד כמעט לגמרי מתחת לאופק, ופנתה אותי להתחיל עם תצפית ויזואלית. נערכתי כמו שצריך לקרב:
- חימום - געטקס, חרמונית, חם צוואר, כובע גרב, כפפות, שתי שכבות של גרביים
- קירור - אייס קפה
- אופטיקה - שמתי מגן לחות על הטלקופ, והצטמצמתי לשתי עיניות - ES 24/82 לשדה רחב, ו - ES 14/82 להגדלות.
דבר ידוע הוא שהלחות מגיעה למשטחים בעיקר מלמעלה, ככה שהקפדתי לשים מכסה על העינית שלא נמצאת בשימוש בטלסקופ. איכשהו הסידור הזה עבד, והאופטיקה נשארה יבשה לאורך על התצפית. הטלרד סבל מדי פעם מרטיבות ברמה זו או אחרת, אבל בגדול היה בסדר.
***
בשתי התצפיות האחרונות, התחלתי להקדיש את התצפיות הויזאוליות שלי לעבודה על קטלוג הרשל 400. מדובר על אובייקטים בבהירות ממוצעת שנעה בטווח של מגניטודה 9-11, לפעמים יש פינוקים כמו גלקסיות בבהירות 12+.
בתצפית הקודמת התחלתי לעבוד על קבוצת לוויתן. מדובר בקונסטלציה ענקית עם הרבה אובייקטים (בעיקר גלקסיות), שבעונה הזו של השנה מתייצבת על המרידיאן לכיוון דרום כך שהאובייקטים עומדים יפה וגבוה:
לאחר שניקיתי סופית את האזור, המשכתי מזרחה לכיוון קבוצות אוריון והחד קרן (Monoceros), שעלו בינתיים לכיוון המרידיאן.
באיזורים הללו, שביל החלב סיפק בעיקר צבירים פתוחים מעניינים במגניטודות של 8+, שנראו מעולה בעינית של 14 מ"מ בשדה רחב. לדוגמא, NGC 2215:
החלק האחרון של התצפית כבר היה עמוק לתוך הלילה. קבוצת אריה המוארת עלתה מלאה בגלקסיות בבהירויות משתנות:
צפיתי בטריפלטים למיניהם וגם בעוד כמה קבוצות גלקסיות יפות כדוגמת NGC 3190 וסביבתה:
לאחר התמקדות בליאו, התקפלתי לישון בסביבות 2:30 בלילה. בסה"כ סימנתי 45 אובייקטים, לילה פרודוקטיבי לכל הדעות.
בוקר
כשהשמש עלתה בבוקר, נחשפתי לראשונה למה עשתה לנו הלחות במהלך הלילה - הציוד שנשאר בחוץ היה ספוג מים לחלוטין. אוהלים, שולחנות וכו'. עם זאת נתנו לשמש העולה לייבש קצת את הציוד לפני שקיפלנו הכל. לסיכום היה לילה מאוד מוצלח ושמחתי שגידי הצליח לשכנע אותי לרדת. המסקנה היא שבלילות לחות כזו, צריך פשוט לקפל את כל הציוד לתוך האוטו עם הסיום, לוותר על אוהל ולישון בתוך האוטו.
13 תגובות
תגובה מומלצת