עבור לתוכן
  • צור חשבון
  • סקירה: יצור מוזר - Sky-Watcher Star Discovery P150


    Guy

    רקע

    הטלסקופ שעומד בסקירה לפנינו, ה - Sky-Watcher 150p, הוא חלק מליין של כמה טלסקופים ש - Sky Watcher שיווקה לפני יותר מעשר שנים, ושרידים שלו עדיין משווקים בחנויות שונות בהתאם למלאי. הליין הזה נקרא ה - Star Discovery, על שם החצובה שנושאת את הטלסקופים השונים.

    הם ממותגים בצבע אדום, ומתאפיינים במחיר יחסית זול, שאמור לפנות לנתח שוק של אסטרונומים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום ומחפשים טלסקופ רובוטי ממונע במחיר נוח. הליין כולל בתוכו ניוטוני בקוטר 150 מ"מ (מושא סקירה זו), מקסוטוב ושובר אור אכרומטי.

    WhatsApp Image 2023-01-07 at 11.56.05

     

     

    - מחפשים טלסקופ ראשון? קראו את המדריך לבחירת טלסקופ למתחילים - 

     

    התרשמות ראשונית

    הטלסקופ מגיע בחבילה הכוללת את החצובה, את ה - OTA (צינור הטלסקופ עצמו) וכן אביזרים תומכים:

    • הכוונת שמגיעה איתו היא מהסוג הזול והגרוע ביותר שנתקלתי בו על טלסקופ מימי. כוונת צלב ישרה קטנטנה וזולה מפלסטיק. לא מובנת הבחירה של Sky Watcher, שכן מדובר בכוונת על גבול הבלתי שימושית / התעללות, כאשר כוונת נקודה אדומה זולה כנראה עולה כמעט אותו דבר אבל נותנת ערך אמיתי. 
    • העיניות מסוג קלנר באורך מוקד של 17 מ"מ ו - 9 מ"מ. העיניות באיכות סבירה עד טובה, בהחלט עושות את העבודה.
    • הפוקוסר הוא פוקוסר פלסטיק זול ש"מככב" בעוד טלסקופים ברמת כניסה שסינתה מייצרת עבור Sky Watcher, Celestron, ו - Orion. סקירה קצת יותר מפורטת על הפוקוסר הזה ניתן למצוא כאן. הפוקוסר זול, אבל עושה את העבודה.
    • הספיידר (החלק שמחזיק את המראה המשנית) עשוי גם הוא מ... ניחשתם נכון, פלסטיק. זה אומר שעל מנת שיהיה אפילו מינימום של קשיחות, הוא צריך להיות עבה יותר, מה שפוגע באיכות התמונה.
    • מוט הדאבטייל שבעזרתו מחברים את הטלסקופ לחצובה פצפון, אמור להתחבר מנקודה אחת בלבד וממוקם מדיוק באמצע, ככה שלא ניתן לאזן את הטלסקופ בעזרתו אם צריך. עוד מהלך לא מובן, שכן לא ברור כמה היה עולה דאבטייל שארוך בכמה ס"מ יותר. על טבעות אין מה לדבר והמוט מחובר בעזרת ברגים ישירות לצינור.

    בסה"כ מורגש שבטלסקופ הזה מאוד חסכו באבזור, ברמת הסנט על דולר וכל החבילה מרגישה מאוד זולה, אפילו זולה מדי. ציוד סביר שהיה עושה את הטלסקופ הרבה יותר שימושי (כמו כוונת נקודה אדומה, או דאבטייל באורך סביר) היה מעלה את השימושיות מאוד ואת המחיר רק קצת. 

    WhatsApp Image 2023-01-07 at 11.53.50

    אופטיקה

    • קוטר מראה ראשית: 150מ"מ / 6 אינץ'
    • אורך מוקד: 650 מ"מ
    • יחס מוקד: F/5

    ה - 150P מגיע עם מראה ראשית פרבולית ומשנית באיכות סטנדרטית טובה, האופיינית ליצרן (סינתה). עם זאת, הטלסקופ הזה מתאפיין במינוס אחד מרכזי, שמאפיל על כל המינוסים בקטגוריית האביזרים - המראה הראשית מגיעה מודבקת לתא המראה הראשית, ללא ברגים, ועל כן לא ניתן לעשות קולימציה לטלסקופ. 

    למי שלא מתמצא יותר מדי, וקורא את הסקירה הזו כחלק ממסע למציאת טלסקופ ראשון, בטלסקופ ניוטוני ישנן 2 מראות, ראשית ומשנית. תהליך הקולימציה בעצם מיישר את המראות על ציר אופטי אחד בעזרת ברגים, על מנת למנוע עיוותים בתמונה. 

    חשוב לומר בהזדמנות זו, שברוב המקרים, כל עוד אנו משתמשים בטלסקופ לתצפית ויזואלית ולא לצילום, קולימציה סבירה (להבדיל ממושלמת) תעשה את העבודה בסדר גמור ואין צורך להשתגע. Sky Watcher מצהירים שניסו במהלך הזה לחסוך מהמשתמש את תהליך קולימציית המראה הראשית שמכוונת בצורה די טובה למרכז, ולהשאיר רק את כיוון המראה המשנית.

    מדובר בחשיבה נחמדה, אך מעט מיותרת לדעתי שכן תהליך הקולימציה, במיוחד בטלסקופ כל כל קטן היא פשוטה מאוד. אני לעומת זאת חושד שפשוט ניסו לחסוך פה בעוד עלויות, ושוב, לספק משהו זול יותר. תא מראה שניתן לכוון הוא יצור מורכב יותר, עשוי מאלומיניום, כולל בתוכו ברגים וכו'. תא פלסטיק מחתיכה אחת שנראה כמו תחתיות בקבוקי הקולה של פעם (לותיקים בינינו) עם מראה מודבקת, כנראה יעלה עשירית מחיר או אפילו פחות.

    WhatsApp Image 2023-01-07 at 11.53.36

    החצובה

    כאן סוף סוף אנו נתקלים ברכיב מצויין. החצובה המדוברת, ה Sky Discovery, היא בעצם שדרוג לחצובה ישנה שלא הצלחתי למצוא את השם שלה אבל בגדול היתה נוראית. לדגם החדש לעומת זאת כמה יתרונות:

    • רגלי חצובה מפלדה יחסית מוצקה, מגש העיניות מיציקת אלומיניום משמש גם לפסק את רגלי החצובה למתיחה חזקה שעוזרת מאוד ליציבות.
    • ל Sky - discovery יכולת לשאת עד 6.5 קילו, שזה 50% יותר מהטלסקופ עצמו ששוקל 4 קילו ככה שלחצובה יש כוח לתת עבודה כמו שצריך.
    • היא בעלת Dual Encoders שמאפשרים לפתוח קלאצ'ים של המנועים ולעבוד בצורה ידנית מבלי לאבד את האיפוס.
    • לגבי שליטה, הדגמים הישנים מגיעים עם מחשב כף יד, החדשים עם וויי פיי מובנה לשליטה מהסמארטפון, חלק מגיעים עם דונגל לוויי פיי, וחלק מגיעים עם שניהם. בקיצור רצוי לברר מראש מה מגיע.

    מכרי יודעים שאני מעריץ נלהב של החצובה הזו והתמורה שהיא נותנת לכסף. אני אישית משתמש בה לבד לטלסקופים אחרים שברשותי, ומתכוון להעלות בעתיד סקירה נפרדת עבורה.

     

    אור ראשון

    האופטיקה כאמור בסדר כמור לתצפית ויזואלית. עם העיניות שמגיעות איתו וקוטר מכובד של 6 אינץ',  ניתן לראות בקלות פרטים על הירח, את חגורות העננים של צדק והסערה הגדולה כנקודה אדומה.  ניתן בקלות לראות גוונים על שבתאי ולהפריד את טבעותיו, מרווח קסיני די ברור. גרמי שמיים עמוקים נראים מאוד יפה, הכוכבים יחסית חדים (שוב, יחסית בגלל הקולימציה). ערפיליות נראות טוב, כאן זה שאלה של מפתח יותר מקולימציה. ערפילית אוריון נראית מאתר חשוך כולה, עם הכנפיים. גלקסיות זה כבר משימה יותר מאתגרת איתו.

    עם זאת, החווית קצת מוזרה. היא תהיה טובה למי שלא צפה בעבר, ומעט מתסכלת למי שיש לו יותר ניסיון - כאן האבזור הזול בא לידי ביטוי. כאמור הכוונת היא פשוט זבל פלסטיק נלווה ואי אפשר באמת לעבוד איתה. מכייון שאני קצת יותר מיומן, הצלחתי לאפס איתה את החצובה בעזרת שני כוכבים, ואח"כ הרובוט עושה את שלו. אין ספק שמתחיל יתקשה, ויהיה חייב להחליף את הכוונת. כאשר שמים עינית מעט יותר כבדה ממה שמגיע איתו, למשל Explore Scientific 24/68, מורגש הכובד מקדימה ולא ניתן לאזן את הסקופ למרות התלונות של החצובה. על לסובב את העינית לזווית נוחה אין בכלל מה לדבר.

    ניסיתי לעשות איתו גם קצת EAA, על ערפילית אוריון. פה אי הקולימציה הוך לקריטי, והכוכבים נראים שטוחים. מאוד מאוד חבל, שכן ניוטוני 6 אינץ' על חצובה רובוטית הוא אחלה כלי ל EAA וצילום. לא מובן.

    WhatsApp Image 2023-01-07 at 11.54.08

    סיכום

    בגדול מדובר על מכשיר "בסדר" לטלסקופ ראשון, ולא מעבר לזה. בארץ הוא נמכר בכ - 3,000 ש"ח, ובחו"ל רק מעט פחות. בהתחשב במחיר אני ממליץ להימנע, שכן יש אלטרנטיבות טובות הרבה יותר למחיר, שעשויות מחומרים איכותיים . לדעתי Sky Watcher הלכו כאן רחוק מדי בניסיון להוזיל את החבילה, עד לרמה שזה אולי זול ליצרן, אבל לא ללקוח. 

    • יתרונות: חצובה מצויינת, אופטיקה טובה
    • חסרונות: כל השאר
    • שורה תחתונה: לקנות רק אם מצאתם יד שניה בזול. חדש לא מצדיק את המחיר.

    תגובות משתמשים

    תגובה מומלצת

    עדיין לא נוספו תגובות.



    הצטרף לשיחה

    אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

    אורח
    Add a comment...

    ×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • פעילות אחרונה

    1. 0

      מטאור ב 15.3.2024 01:20

    2. 5

      ZWO seestar S50

    3. 5

      ZWO seestar S50

    4. 5

      ZWO seestar S50

    5. 5

      ZWO seestar S50

×
×
  • צור חדש...

Important Information