עבור לתוכן
  • צור חשבון

SVBony 105mm Maksutov - רושם ראשוני


תגובות מומלצות

לפני שבועיים נחת אצלי חבר חדש, המקסוטוב-קסגריין של סביבוני בשמו המלא SVBony MK105. אחרי שבועיים של שימוש די אינטנסיבי אני מאוד (מאוד!) מרוצה ומדובר בקנייה מאוד מוצלחת עבורי. כיון שמדובר במכשיר יחסית זול וזמין שקורץ למתחילים, חשבתי לשתף את הנסיון שלי ובתקווה לעזור לאחרים לקבל החלטה - האם הוא מתאים להם או לא.

 

לפני שנתחיל - כמה מילים על מקסוטובים

 

למי שלא מכיר, מדובר בסוג טלסקופ ממשפחת הקדיופטריים (שילוב של מראות ועדשות). מקסוטוב-קסגריין מתאפיין לרוב ביחסי מוקד ארוכים F/12 עד F/15 ומפתח של 90ממ עד 180ממ. יש כמה קטנים יותר (ששווה להתעלם מהם) ויש גם גדולים יותר אשר נחשבים מכשירים אקזוטיים ויקרים מאוד. המחיר עולה באופן מאוד תלול עם המפתח, בגלל העדשה הקדמית המאוד קעורה שנחשבת קשה לליטוש.

היתרונות? הם יחסית זולים, קומפקטיים ובעלי איכות אופטית מעולה: הם מפיקים תמונה חדה מאוד, ללא עיוותי צבע (CA) ועם שדה מאוד שטוח (לא צריך Corrector) - יתרון למי שמצלם. לכל יצרני המיינסטרים יש מקסוטובים: Sky watcher, Orion, Celestron, iOptron, Explore Scientific וגם ליצרנים "מעניינים" יותר כמו Astro Physics (כמו המפלץ הזה 😛).

 

למה לי מקסוטוב?

 

אני כבר תקופה משתעשע עם הרעיון להוסיף מקסוטוב קטן למשפחה, בשביל צפייה (וקצת צילום) בכוכבי לכת והירח. השובר אור שלי לא מתאים לכוכבי לכת (560ממ) אז את כל התצפיות אני עושה עם הדובסוני 10". כוכבי הלכת נראים בו פשוט נהדר, אין בזה ספק אבל בשביל תצפית מהירה הוא מגושם מדי ומה גם שאין לו עקיבה. יש לי מרפסת לכיוון דרום ואני מחזיק את הדובסוני תמיד מורכב בארון על בסיס עם גלגלים, ככה שלוקח לי פחות מדקה לגלגל אותו למרפסת ולהתחיל לצפות. ועדיין - חיפשתי משהו הרבה יותר קטן. אין לי הרבה שמיים מהמרפסת בגלל בניינים גבוהים שמסתירים ולא מעט פעמים אני נאלץ לרדת עם הציוד לרחוב כדי לצפות.

 

נחזור ל MK105:

 

כבר נתקלתי בעבר בביקורות חיוביות על המקסוטוב של SVBony אבל לא מצאתי את המחיר שלו אטרקטיבי ביחס לאלטרנטיבות. למשל Sky watcher skymax 127 מגיע במפתח יותר גדול (ההבדל אינו זניח) ועם קיט (דיאגונל, פיינדר, עיניות) בתוספת של כ800 שח. מה גם ש Skymax זו סדרת טלסקופים עם מוניטין מצוין.

לפני כחודש קיבלתי הודעה על מבצע נחמד של כמה שעות בחנות של SVBony באליאקספרס. לא היו הרבה פרטים על ההנחות הצפויות אז שמתי תזכורת לשעה 10:00 בבוקר בדיוק כשהמבצע מתחיל כדי להיכנס בזריזות ולראות אם תהיה הנחה משמעותית על ה MK105. הוא בד"כ נמכר סביב ה1000 ש"ח והחלטתי שאם המחיר ירד מתחת ל800 שח זה כבר מספיק אטרקטיבי כדי שאחטוף אותו. הסיכוי נמוך כי ברוב המבצעים אפשר למצוא אותו סביב ה840ש"ח.

ב10:00 בבוקר בדיוק נכנסתי לחנות, הוספתי אותו לעגלה וראיתי שיצא 540 ש"ח!!!🤩🤩🤩 take my money ואחרי שבועיים + 35 שח דמי כופר לEMS הוא הגיע.

אגב - דקה אחרי שקניתי אותו הוא כבר לא היה זמין במחיר הזה.

 

רשמים ראשוניים

 

מדובר במכשיר מאוד קטן: קוטר 105ממ, יחס מוקד F/13 ואורך מוקד 1365ממ. הוא שוקל כ 2.2 ק"ג ואורכו 37ס"מ.

הרכבתי אותו על  Sky Watcher AZ-GTi, הוספתי פיינדר Red Dot, דיאגונל 1.25" דיאלקטרי של SVBony ועינית 11mm 82deg של Explore Scientific מה שנותן הגדלה של x124. בחצובה כזו הטלסקופ מונח "על הצד" אבל זו לא הייתה בעיה: הפוקוסר עדין נמוך מהעינית ויש 2 חיבורים לפיינדר ככה שאפשר למקם אותו באופן נוח.

IMG_1300.jpeg.6c4d47d3396f50a8c67ffc6fd53f8420.jpegIMG_1393.jpeg.abbfdf64c6fd5a78f5d100ddde5f7b97.jpegIMG_1391.jpeg.b9a4bca36e9a700f84341391bca7912b.jpeg

התחלתי מכמה מטרות רחוקות קרקעיות כדי לכוון את הפוקוס ולראות שהכל תקין. מאוד הופתעתי לטובה מהפוקוסר: רך כמו חמאה ומסתובב בצורה מאוד קלה וחלקה. הוא מאוד רגיש, מעט יותר מדי. האיכות האופטית נראית מצוינת, למעט Ghost קטן שמופיע בזויות מסוימות כשצופים באזור חשוך עם מקור אור בהיר במרכז. זה לא מפריע לצפייה כי האמת שצריך להתאמץ כדי למצוא אותו ובשימוש אמיתי על כוכבי לכת או ירח הוא לא הופיע. דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא שהטלסקופ לא מגיע עם Dew Shield / Hood מה שיכול להיות חיסרון במקרים מסוימים, אבל מאוד קל להדפיס או להכין אם אצטרך.

אור ראשון כמובן היה שבתאי, שעדין יחסית סמוך לניגוד וזורח בשעות נוחות. במבט ראשון - ווואו! התמונה חדה כתער ובקלות רואים פרטים מעניינים כמו הצל על הטבעות, הצל על הפלנטה וברגעים בודדים של אטמוספירה רגועה גם את מרווח קסיני (בכל זאת הסחל'ה של תל אביב). לאורך השבועיים הבאים ניצלתי כל הזדמנות שהייתה לי לרדת לרחוב ועם העוברים והשבים לצפות בשבתאי, צדק, הירח וגם הצצה מהירה על אורנוס. במהלך היום גם על השמש באור לבן. צדק ושבתאי נראו מדהים למרות המפתח הקטן אבל גולת הכותרת היא הירח שנראה פשוט מדהים. קשה היה להוריד ממנו את העיניים. עוד דבר שהיה בולט הוא זמן ה cool down הארוך (או במקרה של הקיץ הישראלי מדובר בזמן חימום). מומלץ לחכות מינימום רבע שעה לפני שמתחילים לצפות. ההבדל ביציבות מורגש.

לסיכום: אין ספק שהצעצוע הקטן והנייד הזה מוסיף לי המון הזדמנויות צפייה מהבית. כמובן שלא פסחתי על נסיונות צילום עם ASI224MC וגם מהן הייתי מאוד מרוצה. אני מודה שאני לא יודע ולא אוהב לצלם פלנטרי אז מה שרואים פה לא מייצג.

IMG_1304.jpeg.44091eddabc08ba6704ed53f5462e6f0.jpegsaturn.jpeg.472fe1aa765c4af7037f03faacfc0015.jpeg

בהמשך אנסה אותו על כוכבים כפולים ואולי אפילו "אסחוב" אותו למדבר לצפייה וצילום בצבירים כדוריים.

 

מומלץ למתחילים?

אתחיל ואומר: לא. אני ממש לא ממליץ על מכשיר כזה כטלסקופ ראשון, משתי סיבות:

  1. הוא נישתי - הוא אמנם מצוין לכוכבי לכת וירח אבל פה זה כמעט מסתיים. טלסקופ ראשון מטרתו לפתוח ולהנגיש את תחביב האסטרונומיה והוא יעשה זאת בהצלחה ככל שיהיה יותר ורסטילי (אהמ אהמ דובסוני קטן). עולם האסטרונומיה מתרחב הרבה מעבר למערכת השמש שלנו. ככל שמתקדמים בתחביב באים בדרישות יותר ספציפיות ופונים למכשירים נישתיים כדי למלא אותן. אפילו אסטרונומים עם נסיון שמחפשים מכשיר ספציפית לכוכבי לכת וירח, כנראה יעדיפו מכשירים עם מפתח גדול יותר. אצלי המקסוטוב הקטן מצליח בגלל הדרישות הספציפיות שלי והחלל שהוא ממלא לצד שני הטלסקופים האחרים (שבשניהם אני משתמש הרבה יותר).
  2. הוא לא באמת זול - הוא אמנם עלה פחות מ600 ש"ח אבל הוא מגיע בלי כלום. צריך לזכור שהוספתי לו ציוד בשווי של כ2700 ש"ח, שכבר נמצא ברשות כל מי שכבר כמה שנים בתחביב. לחדשים בתחביב שקונים ציוד מאפס יש הרבה אפשרויות טובות יותר.
נערך היום על-ידי Gal Golan
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הצטרף לשיחה

אתה יכול לכתוב עכשיו ולהרשם אחר כך אם יש לכם חשבון הכנס עכשיו בשביל לכתוב מהחשבון שלך

אורח
הוסף תגובה

×   הודבק כטקסט מיוחד.   הדבק כטקסט רגיל

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   התוכן הקודם שלך שוחזר .   נקה

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • צור חדש...

Important Information